Route
Alles over de reis door Zwitserland
Route
Van Zermatt naar Brig
De reis start op een hoogte van 1605 meter in het autovrije bergdorp Zermatt, gelegen aan de voet van de Matterhorn. Vanaf Zermatt gaat de reis door het het Mattertal naar Visp. De route die wordt afgelegd door het dal is op veel plaatsen erg smal, met enorme rotswanden tot ruim 4000 m hoog. In deze regio zijn de hoogste toppen van de Zwitserse Alpen te vinden. Zodra Visp wordt bereikt is de trein afgedaald tot een hoogte van 651 meter. Vervolgens leidt een kort vlak gedeelte naar Brig.
Van Brig naar Andermatt
Een paar minuten na aankomst in Brig gaat de trein over de Rhône, en verder oostwaarts het Oberes Rhônetal in. Dit V-vormige dal kan ook soms erg smal zijn. Aan het einde van dit dal, in Oberwald, heeft de Glacier Express een hoogte van 1366 m bereikt.
Sinds het jaar 1925 is er een spoorlijn over de bergpas Furkapas van Oberwald naar Realp aangelegd. De bergen veroorzaakten in het verleden veel technische moeilijkheden op dit traject, en zorgden ervoor dat het in de winter niet begaanbaar was. Daarom werd er in 1982 een tunnel naar Realp geopend om de bergpas te omzeilen, zodat de treindienst veel betrouwbaarder werd. De oude spoorweg werd toen gesloten, maar in 2010 weer heropend voor toeristische stoomtreinen zoals de Furka Bahn. De Glacier Express blijft tot heden gebruik maken van de tunnel. Vanaf Realp volgt een vrij vlak traject naar Andermatt.
Van Andermatt naar Chur
De Oberalppas verbinding begint in Andermatt, op een hoogte van 1436 meter. De Glacier Express rijdt naar het hoogste punt van de route (2034 meter) via een bochtig traject. In deze regio ontspringt de Rijn. Hier bestaat het landschap uit kale vlaktes wat meestal van november tot april bedekt is met sneeuw waardoor de autoweg vaak wordt gesloten. Vervolgens volgt een lange afdaling door het Rijndal naar Chur. Het Rijndal ligt op 585 m hoogte en is het laagste punt van de route. Het landschap in de ‘Rheinschlucht’ (Rijnkkloof) tussen Ilanz en Reichenau is erg spectaculair. De rivier heeft namelijk een diepe kloof in de witte rotsen gevormd. Deze regio wordt daarom ook wel de ‘Swiss Grand Canyon’ genoemd. Na Reichenau bereikt de Glacier Express Chur, de oudste stad van Zwitserland, hoofdstad van het kanton Graubünden en de grootste stad langs de route.
Van Chur naar St. Moritz
Het laatste deel van het traject gaat over hetzelfde spoor als het eerste deel van de Bernina Express. De Glacier Express verandert in Chur van richting en rijdt vervolgens terug naar Reichenau. Daar wordt een bocht in zuidelijke richting genomen, richting Thusis en Tiefencastel. Dit Domleschg-dal is bekend om zijn vele ruïnes en kastelen.
De Glacier Express rijdt vervolgens verder naar het zuiden door een smal dal en gaat net voor Filisur over het indrukwekkende Landwasserviaduct. Na Filisur zijn er verschillende keerlussen die de Glacier Express helpen om hoogte te winnen. Hierdoor kan de ingang van de Albulatunnel, die op 1789 m hoogte gelegen is, bereikt worden. Het is ook erg interessant om dit deel van de route door middel van een wandeling te ontdekken.
De Albulatunnel eindigt in het hoge Oberengadin. Na ongeveer 20 minuten bereikt de Glacier Express zijn eindbestemming St. Moritz.
Van Chur naar Davos
Deze route is een alternatief voor de standaardroute van Chur via Filisur naar St. Moritz. Een paar minuten nadat de trein is vertrokken uit Filisur rijdt de trein over het beroemde Wiesner-viaduct.
Hoogtepunten
Het traject van de Glacier Express voert door wilde en romantische larikshout, door lawinebeschermingsconstructies en tunnels, naar het wereldberoemde autovrije stadje Zermatt. Net voordat je aankomt in het station, doemt de majestueuze Matterhorn op, 4478 m boven de zeespiegel. De Visp – Zermatt sectie van de lijn werd geopend in 1891. Met de nieuwe spoorverbinding konden ook de toeristen Zermatt makkelijk bereiken en tegenwoordig is Zermatt dan ook een geliefde bestemming bij toeristen van over de hele wereld.
Andermatt werd in de 12e eeuw door de Walsers gesticht. Een van de bezienswaardigheden in Andermatt zijn de Columban en de barokke kerk St. Peter en St. Paul. Bij de Duivelsbrug in de Schöllenen-kloof bevindt zich het monument voor degenen die zijn gevallen in de Russische Alpencampagne van 1799.
Na de laatste ijstijd ontstonden er enorme landverschuivingen bij Flims. Hierdoor zijn kloofachtige landschappen ontstaan die we vandaag de dag kennen als de Swiss Grand Canyon. Dit gebied was grotendeels ontoegankelijk totdat de Rhätische Bahn de spoorweg opende in 1903.
Chur is de oudste stad van Zwitserland en bestaat al zo’n 5000 jaar. Vandaag de dag is Chur, naast de toegangspoort tot Graubünden, een bruisende stad met een schat aan historische architectuur. De historische binnenstad van Chur is met haar kronkelende steegjes en weggestopte pleinen ideaal om wandelend te ontdekken.
Het Landwasser viaduct is het icoon van de Glacier Express geworden. Het indrukwekkende viaduct is gelegen op 65 meter hoogte en heeft een lengte van 130 meter. Het viaduct is gebouwd op vijf grote pilaren die door middel van een gekronkelde weg naar de Landwasser tunnel leiden en het meest gefotografeerde bouwwerk van de Rhätische Bahn.
Preda bestaat al sinds dat de spoorweg is gebouwd in 1898. Het meest spectaculaire gedeelte van de Glacier Express bevindt zich tussen Preda en Bergün. Zes torenhogen viaducten, drie spirale tunnels en twee schroefvormige tunnels zorgen ervoor dat het hoogteverschil van 400 m overbrugd kan worden. Dit gedeelte van de Glacier Express is door UNESCO erkend als Wereld Erfgoed.